===============================================

===============================================

maandag 25 november 2013

Ondernemerschap in corporate organisaties



Ondernemerschap betekent dat je in een special modus opereert: je wilt experimenteren, contacten leggen buiten de organisatie, je zelf zoveel mogelijk authentiek te gedragen en je wilt top vakmanschap laten zien. Maar hoe past dit in grote organisaties die weinig weg hebben van een startende onderneming niet zelden vanuit huis?
Grote bedrijven beschrijven in prachtige marketing leuzen de wens om hun medewerkers vooral meer te innoveren en met nieuwe business kansen te komen. Maar wat gebeurd er als je daadwerkelijk volgens deze zo mooi beschreven doelstelling aan het werk gaat?
Experimenteren is geweldig zolang je maar binnen de kernwaarden en de compliance regels van het bedrijf blijft. In verbinding met potentiele partners en externe partijen wordt echt gestimuleerd zolang je maar de nieuwe ideeën en kennis voor ons zekerstelt. Authenticiteit is echt helemaal in maar het moet natuurlijk wel passen in te persoonlijk ontwikkel plan template. Vakmanschap laat zien dat je de beste bent maar het moet wel op korte termijn geld opleveren.
Zoals we zo vaak inde praktijk meemaken bestaat er een enorm gat tussen de marketing leuzen voor innovatie en de weerbarstige praktijk waarin we moeten balanceren tussen de vrijheid om risico’s aan te gaan en de (schijn)veiligheid van de het behouden van je baan en inkomsten.

Eric Ries laat zien in zijn verhaal van Lean-Start-up hoe ondernemerschap ook in grote organisaties kan worden toegepast.

Geen opmerkingen: