===============================================

===============================================

maandag 4 februari 2013

De wereld van morgen

BOVAG organiseerde een jaarcongres voor de fietsenbranche in Nederland. Op dit congres heb ik een inkijk gegeven van de wereld van morgen op basis van het rapport "Toekomstvisie 2020". Dit rapport  is de basis voor de  afzonderlijke 13 afdelingen van BOVAG om de jaarplannen te definieren.

Met meer dan 850 deelnemers is dit congres inmiddels uitgegroeid tot een mega bijeenkomst.


 

zaterdag 5 januari 2013

Evolution of Innovation Management

Een nieuw boek: “Evolution of Innovation management” wordt op 15 februari 2013 uitgegeven. Alexander Brem and Eric Viardot zijn de editors. Het boek gaat over het feit dat Innovatie wordt gezien als de key driver voor performance en groei in de business. Innovatie zorgt voor een sterk concurrentie voordeel en sterk onderscheidend vermogen. Het is de manier om veranderingen versnelt door te kunnen voeren en het aanpassingsvermogen te versterken in de global environment.

De uitgever geeft het volgende aan:

Concurrently, the topic of innovation is also gaining increased visibility and interest among academic communities worldwide. However, some of the challenges of innovating are remarkably consistent and recent times have shown the emergence of new ways for stimulating and managing the innovation process, especially from an international perspective. Even if these processes are taking place in very different industries, there are many parallels in successfully managing them.

The new book explores these new routes and assesses their value both for markets and companies. More specifically, the book is organized around three themes:
• Innovation Strategies
• Innovation Management Tools
• International Perspectives

Samen met Robin Chu (team member in mijn Business Innovation team en een van onze top strategic analyst) heb ik hoofdstuk 15 mogen schrijven: “Creating an Environment for Successful Innovation - A Management Consultant's Perspective”.

Voor verdere detailinformatie bezoek de Palgrave: http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=550299

Notes on Contributors


Symbiotic Innovation: Getting the Most Out of Collaboration; R.J.Thomas & Y.Wind

Performance Measurement of Co-Creation Initiatives – A Conceptual Framework for Measuring the Value of Idea Contests; V.Bilgram

Measuring the Success of Open Innovation; E.Brau, R.Reinhardt & S.Gurtner

Can SMEs in Traditional Industries be Creative?; J.M.Zabala-Iturriagagoitia

Scenario-based Learning Architectures as a Management Tool; N.Pfeffermann & H.Breuer

Social Network Analysis – an Important Tool for Innovation Management; G.Drexler & B.Janse

The Evolution of Mobile Social Networks through Technological Innovation; V.Ratten

Exploring the Role of Early Customers in the Commercialization of Innovation; F.Frattini, G.Colombo & C.Dell'Era

Managing Communities of Practice to Support Innovation; S.Borzillo & R.Kaminska

Joining Innovation Efforts using both Feed-forward and Feedback Learning: the Case of Japanese and Korean Universities; I.Oh

Innovation Management Reflections: a Brazilian Market Perspective; F.A.Salum, R.S.Reis & H.Ferreira Braga Tadeu

The Global Importance of Innovation Champions: Insights from China; A.Kriz, C.Molloy & B.Dennes

Frugal Innovation; P.M.Banerjee

Flexible Working, Mobility and IT Innovation and ICT in 2012 – The Case of Flexible Working; R.Costa-i-Pujol

Creating an Environment for Successful Innovation - A Management Consultant's Perspective; K.Klokgieters & R.Chu

Conclusion; A.Brem & E.Viardot


vrijdag 26 oktober 2012

Co-creation: een nieuw vakgebied wordt volwassen

In 2010 heeft een gemeenschappelijk initiatief o.l.v. Capgemini Consulting geleidt tot de oprichting van De Co-Creation Association. De belangrijkste doelstelling is het vakgebied van co-creatie te professionaliseren, verder te ontwikkelen en de kennis hierover te vergroten en te verspreiden in zowel het bedrijfsleven als de wetenschappelijke wereld.


Recent is de Co-Creation Association een Special Interest Group (SIG) van de PDMA (een vereniging voor en door leden die geïnteresseerd zijn in diensten- en productinnovatievraagstukken) geworden en daarmee is het gedachten goed zeker gesteld.

Voor de derde jaar op rij wordt op 8 november de Co-Creation Awards uitgereikt die de waardering tonen voor voor succesvolle co-creatieprojecten op het gebied van product-, dienst- of procesinnovatie, maar ook voor marketing en communicatie in zowel bedrijven als publieke organisaties. Winnaars van voorgaande jaren zijn: (2011) NikeID, Heineken Open Design Explorations, Philips Mediasuite and Share an Idea (video); (2010) DSB – The Movie, Sara Lee’s Open Innovation efforts, Ontwikkelzelf Lab by Verzekeruzelf, and Second Bloom by Heijmans.

De jury voor dit jaar bestaat uit de volgende personen:

Jeroen de Kempenaer (PDMA NL - Chair of the Co-Creation Awards 2012 jury); Frank Piller (professor of management and the director of the Technology & Innovation Management Group at RWTH Aachen University, Germany, one of Europe’s leading institutes of technology); Gaurav Bhalla (an innovation, strategy, and marketing professional with global experience as a multinational executive, business consultant, entrepreneur, and educator, author of the book “Collaboration and Co-Creation: New Platforms for Marketing and Innovation”); Jaco van Zijll Langhout (Principal Consultant Digital Transformation & Innovation at Capgemini Consulting. He is one of the founding fathers of the Co-creation Association and last year he has chaired the award).

Wil je het event bezoeken:
Co-Creation Awards 2012 , Date: 8th of November

Where: Capgemini Utrecht Netherlands; Time: 14.30 – 18.30

Click here to register

At 17:00 CET the awards will be granted. You can follow this via livestream: http://www.ustream.tv/channel/co-creation-forum.

dinsdag 25 september 2012

Digital Transformation: de volgende industriële revolutie die zal leiden tot een boost aan innovaties



Het onderzoeksrapport ‘Digital Transformation: a roadmap for billion dollar organisations’ (http://bit.ly/S4BDcR) is deze week door Source Consulting uitgeroepen tot 1 van de 5 beste ‘thought leadership’ documenten van adviesbureaus in de laatste 10 jaar. Het rapport is een product een een drie jarige samenwerking tussen MIT en Capgemini Consulting.

Na gesprekken met meer dan 150 bestuurders in 15 landen is ons beeld dat maar weinig organisaties écht een digitale transformatie doorvoeren. Oorzaak? Een onvolledig begrip van het effecten van de massale adoptie van nieuwe technologieën en digitale diensten op klantgedrag. In combinatie met de moeite die organisaties hebben om die effecten te vertalen in hun business. Van strategie naar mensen naar operatie.

Om organisaties te helpen bij het begrip Digital Transformation en de enorme business impact bieden wij deze organisaties hulp aan in de vorm van Digital Acceleration Workshops. Op maat gemaakte, intensieve workshops waarin de lessen uit ons continue onderzoek met MIT worden benut voor het ontwerpen van uw digitale transformatie.  De deelnemers zullen weglopen met een gedeelde visie over de digitale transformatie van uw organisatie en een concreet beeld van de potentiële voordelen en de juiste prioriteit.
Tevens bouwen we een netwerk van organisaties die samen zoeken naar de juiste aanpak om deze nieuwe industriële revolutie te adopteren.

Wil je ook mee doen ga dan voor meer informatie naar bit.ly/QoCaaD


zaterdag 7 april 2012

Innovation leadership study. Managing innovation: an insider perspective

Innovatiestudie Capgemini Consulting en IESE Business School: Nederland in de middenmoot Innovatiemanagement neemt wereldwijd bij steeds meer bedrijven een belangrijke plaats in. Dit blijkt uit de internationale Innovation Leadership Study die is uitgevoerd door Capgemini Consulting en IESE Business School, een onderdeel van de universiteit van Navarra. Nederland staat op het gebied van innovatiemanagement in de middenmoot. Het onderzoek kijkt naar strategieën die organisaties over de hele wereld hanteren met betrekking tot hun innovatiemanagement.


43 procent van de respondenten geeft aan een formele innovatiemanager te hebben die richting geeft aan het innovatieproces en daar verantwoording over aflegt. Vorig jaar was dat nog maar 33 procent. De opkomst van de Chief Innovation Officer geeft aan dat innovatiesturing een topprioriteit wordt voor organisaties over de hele wereld. Desondanks heeft de meerderheid van de bedrijven (58 procent) nog steeds geen expliciete innovatiestrategie ingevoerd. De meeste bedrijven worden beschouwd als ‘innovation laggards’ (38 procent); slechts 7 procent valt in de categorie ‘innovation leaders’.

Download het rapport: Innovation leadership study.

Zie ook recensies op Wall Street Journal en Forbes Magazine

dinsdag 6 december 2011

Strategische Innovatie Killers

Het klimaat voor innovatie wordt ieder jaar slechter. Raar eigenlijk want in diverse onderzoeken naar Strategie en Innovatie blijkt dat senior leiders innovatie zien als de motor voor groei. Wat maakt het dat het klimaat verslechterd? Is het vooral toe te wijzen aan het gebrek aan innovatiemiddelen veroorzaakt door de Banken- en de Eurocrisis? Of zijn er meer fundamentele strategische oorzaken aan te geven die er voor zorgen dat het innovatieklimaat structureel achteruit holt?


Gijzelen van de vrije markt

De vrije markt, mits er echte vrijheid bestaat, lokt creativiteit en ondernemerschap uit om producten en diensten in de markt te zetten zolang daar behoefte aan bestaat en middelen beschikbaar zijn. Iedere speler krijgt gelijke kansen om de beste invulling te bedenken van de marktbehoefte. Een van de grondleggers van de vrije markt is Adam Smith (The Wealth of Nations, 1776). Hij beschreef drie simpele basisregels voor een vrije markt: aanwezigheid van concurrentie (geen monopolisten of spelers met macht om prijzen en regels te manipuleren), volledige transparantheid van en toegang tot markt informatie, en als laatste maar zeker zo belangrijk dat winsten worden hergeïnvesteerd in de vorm van innovaties naar de markt. Het idee is “volledige vrijheid zal leiden to volledige gelijkheid”.

Opvallend is dat veel mensen geloven dat het concept van de vrije markt de schuld is van de huidige crisis (eind 2008 bij de banken, de landencrisis en de Eurocrisis nu). Is het concept verkeerd of wordt het concept bewust gemanipuleerd? De werkelijkheid laat zien dat we niet instaat zijn het concept volgens Smith daadwerkelijk uit te voeren. Volgens Rob Wijnberg (www.robwijnberg.nl) leven we in een Fantoomeconomie. In navolging van Noam Chomsky (1928) beschrijft Wijnberg dat in de werkelijkheid er nooit sprake is geweest van een vrije markt economie. Een belangrijk element is dat grote organisaties niet of onvoldoende herinvesteren in Innovaties. Het geld verdwijnt in de zakken van de (groot) aandeelhouders en bestuurders. De overheid moet inspringen en innovaties via subsidies stimuleren. Hij schrijft: “Het systeem dat wij kapitalisme noemen, noemt Chomsky dan ook liever „staatscorporatisme” – een systeem waarin grote bedrijven de winst opstrijken van innovaties geïnitieerd door de overheid en vervolgens in de vorm van megasalarissen en bonussen onderverdelen onder hun topmanagers en grootaandeelhouders.”

Grote organisaties (private maar ook zeker de publieke) beperken dus bewust de vrijheid in de markt door het onttrekken van te veel middelen voor eigenaren en topmanagement. Deze organisaties beperken ook bewust de andere regels van het vrije markt concept. Via kartelvorming, prijsafspraken en overnames via ondoorzichtige financiële constructies ontstaan megabedrijven die ook de politiek en wetgever bewust beïnvloeden zodat hun groei niet gebaseerd hoeft te worden op slimme innovaties maar het inperken van de mogelijkheden voor nieuwe aanbieders.

De overheid helpt deze fantoomeconomie in stand te houden door het nalaten van adequate wetgeving te ontwikkelen en door te voeren.

Inleveren van vrijheid voor (schijn) veiligheid

Consumenten en burgers zijn bereid om hun persoonlijke vrijheid bewust en onbewust in te leveren voor het vergroten van hun persoonlijke veiligheid. Volgens Zygmunt Bauman (Liquid Life, 2005) worstelen veel mensen met het gevoel het vluchtige leven niet meer bij te kunnen benen. Door een overvloed van niet begrijpende informatie via nieuwe technologie beschikbaar gekomen, ontstaat er angst en grote onzekerheid. De mensen kunnen niet inschatten hoe dit hun persoonlijk zal raken. Zij hebben het gevoel af te haken, er niet meer bij te horen en te vervallen tot de grote onderstroom van mensen die er niet meer toe doen. Zij zijn niet instaat om hun persoonlijke keuzevrijheid om te zetten in een gevoel van veiligheid. De mega-organisaties zijn in staat via misleidende reclames en het systematisch vergroten van die angstgevoelens, producten en diensten aan te prijzen die consumenten en burgers doen geloven dat daarmee wel een persoonlijke veiligheid kan worden gecreëerd. Dit is echter een Fantoom-veiligheid. De mensen worden, zonder dat ze snappen hoe, met slimme business modellen in een soort lock-in gebonden aan de afname van deze producten en diensten. Er uit stappen betekent vaak enorme hoge kosten.

Inerte Business Strategie

De strategische richting in grote organisaties is een resultante van een eenzijdige besluitvormingsproces. Leiders stellen een eigen strategische hypothese die met feiten wordt onderbouwd en gevalideerd (niet zelden door een ingehuurde strategie consultant). Het gevolg is een strategie-inertie, waarin de echte innovatie al een dood geboren kind is.

Stephen Wunker beschrijft op zijn blog (blogs.hbr.org) de mening van Peter Drucker om op feiten gebaseerde strategische richting niet klakkeloos als de waarheid te accepteren. Drucker beschrijft: "Most books on decision-making tell the reader: First find the facts. But executives who make effective decisions know that one does not start with facts. One starts with opinions...The understanding that underlies the right decision grows out of the clash and conflict of divergent opinions and out of serious consideration of competing alternatives. To get the facts first is impossible. There are no facts unless one has a criterion of relevance." (Tasks, Responsibilities, Practices, 1973).

Voor het formuleren van een Business Strategie waarvan de Innovatie strategie een kernonderdeel moet zijn, vereist een nieuwe aanpak. De opinie van alle relevante stakeholders moet in dit proces worden meegenomen in plaats van slechts de mening van de top van de organisatie. Innovatie vraagt om van buiten naar binnen te durven kijken en je te verbinden aan partners die buiten de directe invloed van de top van de organisatie staan.

De huidige generatie leiders zijn niet in staat nieuwe (innovatieve) oplossingen voor de drie fundamentele strategische oorzaken van het verslechteren van het innovatieklimaat te ontwikkelen. Blijkbaar is daar een nieuwe generatie voor nodig. Gelukkig staat die nieuwe (Einstein) generatie aan de deur te trappelen. Alle tekenen wijzen erop dat die deur in 2012 open zal gaan en de nieuwe generatie het voortouw zal nemen om op basis van nieuwe waarden de samenleving in te richten. Het zal het jaar zijn waarin vele nieuwe (politieke, economische en sociale) innovaties het levenslicht zullen zien.

Koen Klokgieters

dinsdag 4 oktober 2011

Innovation Leadership Study 2011, Managing Innovation: An Insider Perspective

Dear Innovator,


We like to invite you to participate in a survey on how those leading and managing innovation in their organizations think about the innovation function.

We recognize that your time is precious, but please note that the survey will take less than 10 minutes to complete and that your opinions are very valuable to us.

To thank you for completing the survey, we will share with you the survey results before publication of the study findings. Also, we’ll make sure that you will receive a copy of the final report.

You can contribute to this year's innovation leadership study by completing a short survey at:

http://www.surveymonkey.com/s/IESE-CC_Innovation_Study_2011


By participating in this survey, you will be an important part of supporting this research. Your response is important to us.

If you have any questions about the survey or our research, please contact Freek Duppen at freek.duppen@capgemini.com.

Best regards,

Koen Klokgieters (VP Capgemini Consulting) & Paddy Miller (Professor IESE Business School)